| |||||
|
Op deze pagina vindt u een overzicht van mijn meest recente werk.
ms Ganymedes (KNSM)
met aan stuurboord de White Cliffs of Dover
Olieverf 40 x 60 cm
Tussen 1959 en 1963 liet de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij een serie van 14 schepen bouwen. De lengte van deze schepen was in eerste instantie ruim 129 m, de breedte ruim 17 m. Al deze schepen werden op Nederlandse werven gebouwd. De schepen zouden later bekend worden als de 'Es'– serie.
ms Ganymedes werd gebouwd bij Gebroeders Pot in Bolnes en kwam in 1962 in de vaart.
Tussen 1966 en 1970 werden de schepen verlengd met een sectie van 9,75 m bij de Scheepswerf en Machinefabriek Boele NV te Bolnes. Tussen 1977 en 1979 werden alle 'Es-'serie schepen verkocht naar het buitenland.
Sleepboot Utrecht (IV)
Bureau Wijsmuller IJmuiden
ex. Jean Bart - Duinkerke
Olieverf 70 x 100 cm, nr 405A
Sleepboot Titan
Bureau Wijsmuller in IJmuiden
Olieverf 18 x 24 cm nr.609
ms Balikpapan uit 1939
van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij (KPM)
Olieverf 24 x 30 cm, nr. 619
Hr. Mr. Kortenaer tijdens de slag in de Javazee, februari 1942
Inslag van een Japanse torpedo
Olieverf 70 x 100 cm, nr. 485
In eerste instantie heb ik dit schilderij van Hr. Mr. Kortenaer gemaakt t.g.v. van de 75e herdenking van de Slag in de Javazee op maandag 27 februari 2017 in de Kloosterkerk te Den Haag. Daar heb ik gesproken met de laatste, in Nederland wonende, overlevende van deze scheepsramp; Felix Jans. Ik heb hem daarbij een fotokopie van dit schilderij kunnen overhandigen.
Jans vertelde over de aanslag en de wijze waarop hij uiteindelijk de ramp heeft kunnen overleven. Dat heeft mij aangezet het oorspronkelijke schilderij toch wat meer authenticiteit en beleving te geven door het moment van de torpedo-inslag aanschouwelijk te maken.
Tewaterlating van motorcoaster Erna
in maart 1940 door de werf Czaar Peter
van de Zaanlandsche Scheepsbouw Mij.
Olieverf 40 x 60 cm, nr 561A
Dit is een tweede versie van dit schilderij.
Iedereen die mij kent weet dat de historische context, waarin ik de schepen situeer, moet kloppen.
Industrieel archeoloog
Jur Kingma wees mij er op dat de torenkraan pas in 1942 door
P.M. Duyvis werd gebouwd.
Die kraan moest dus van het schilderij af.
ss Kangean
van de Stoomvaart Maatschappij 'Nederland'
Olieverf 50 x 70 cm, nr. 611
Op de vroege morgen van 6 nov 1952 strandde het Panamese vrachtschip ss Faustus, in een zware noordwesterstorm, op het strand bij de Noorderpier van Hoek van Holland.
Olieverf 24 x 30 cm nr. 605
Een Liberty opweg naar de sloop . . .
Olieverf 40 x 60 cm nr. 603
ss Gouwe Mij. Houtvaart
Olieverf 40 x 60 cm nr. 608
Flowerclass corvet K46 in convooi PQ17
Olieverf 50 x 70 cm, nr. 607
Konvooi PQ17 verliet het verzamelpunt nabij IJsland op 27 juni 1942 met 35 schepen. Op 4 juli meldde de Britse admiraliteit per radio aan de escorte van het konvooi dat de Duitse Kriegsmarine met twee gevechtsgroepen was uitgevaren om het konvooi aan te vallen. In de avond van 4 juli beval de Britse Admiraliteit de escorte om snel naar het westen te vluchten en de koopvaardijschepen om zich te verspreiden en elk voor zich naar Archangelsk te varen. Slechts 11 schepen overleefden de tocht. Twee schepen kwamen op 10 juli aan in de haven van Archangelsk en negen andere schepen kwamen een week later aan in de haven van Moermansk. In totaal werden 25 schepen door de Duitsers tot zinken gebracht waarbij 153 zeelui verdronken. Konvooi PQ17 werd van alle PQ-konvooien het zwaarst getroffen door aanvallen van Duitse vliegtuigen en oorlogsschepen.
17e eeuwse scheepswerf aan de Hogedijk
olieverf 70 x 100 cm, nr. 594
De opgravingen aan de Hogedijk in 1998/1999 naar de scheepswerven uit de zestiende en zeventiende eeuw inspireerde mij tot het maken van dit monumentale schilderij.
Naast een scheepsbouw-nijverheid die voor eigen regionale behoeften allerlei typen produceerde, was er in de Zaanstreek een scheepsbouw-nijverheid gegroeid die op grote schaal alle gangbare typen zeegaande schepen bouwde, zowel voor de kust- als de grote vaart.
Op dit schilderij ziet u twee fluitschepen in aanbouw. Voor het rechtse schip is het vlak net gelegd. Bij het andere schip wordt de beplanking tegen de spanten getimmerd.
Olieverf 70 x 100 cm
Fluitschepen wachtend op hoog water en wind
olieverf 23 x 29 cm nr. 572
Om fluitschepen goed te kunnen schilderen heb ik eerst een model van zo'n schip gemaakt
ss Plancius - KPM
in tropische sferen
Olieverf 24 x 30 cm - nr.601
ms Strabo – KNSM
Olieverf 24 x 30 cm, nr. 600
Fregat onder zeil
Stad Maassluis – Halcyon Line
Olieverf 24 x 30 cm - nr. 596
ms Wexford
Gezicht vanaf de Noorderbrug op Stijfselfabriek de Bijenkorf in Koog a/d Zaan met de vertrekkende kustvaarder Wexford. Dit scheepje van bijna 200 ton onderhield een wekelijkse dienst tussen Koog a/d Zaan en Boston (UK).
Datering is begin jaren zestig.
olieverf 70 x 100 cm nr. 558
ss Salatiga
ss Polydorus
Victory-schip
Blauw Pijper ss Polydorus (2)
Olieverf 50 x 60 cm nr. 602
Nederlands Stoomvaart Maatschappij 'Oceaan', geïntegreerd in het Britse Blue Funnel netwerk.
Het Victory-schip werd, op basis van de Regeling Vlootrecontructie Grote Vaart in 1946 aan de Nederlandse Blauwpijpers vloot toegevoegd.